
PATRICK FUNGAMWANGO, ZAMBIA DAILY MAIL vs MUNDIA NALISHEBO

SUPREME COURT
CHIBESAKUNDA, J.S.

15
TH

 JUNE, 1999 AND 27
TH

 JANUARY, 2000.
APPEAL NO. 133/99

 

Flynote
Civil Law - Defamation of Character - Defense of Qualified privilege - whether applicable. 
Defamation of character -quantum of damages - whether excessive.

Headnote
The respondent brought an action of defamation against the appellants in respect of three 
defamatory publications. The court held that two of the articles were about the respondent. 
The court also held that although the first article did not mention the name, the respondent 
had  been  suspended  and  that  there  was  evidence  that  his  friends,  as  a  result  of  these 
publications, which were defamatory of the respondent, shunned him. The court awarded the 
respondent a total sum of K90,000,000 (45,000,000.00) general damages and (45,000,000.00 
for exemplary damages). On appeal it was argued that the defence of qualified privilege was 
available to the appellants. Further that the quantum of damages awarded was excessive.

Held:
(1) The three publications referred to the respondent.
(2) The appellants  did  not  try  to  check on the truthfulness  or  otherwise  of  the stories 

before publication.
(3) The conduct of the appellants was such that one could infer their own malice because 

they published the articles recklessly without bothering to check the facts.
(4) Taking into account the economic circumstances prevailing in the land the quantum of 

damages must be reduced to K30,000,000.00.

3Appeal allowed.

Cases referred to:

1. Mc. Carten Turking Breen v. The Telegraph plc. May 20
th

 1996.
2. Times Newspaper Zambia Limited v. Leemans Nyirenda & Veronica Mvunga S.C.Z. No. 

14 of 1996.
3. Smith v. Steadfield (1911 – 1913) A.E.R., Page 362.
4. Kapwepwe v. Zambia Publishing Company Limited 1978 Z.R. 15.
5. Michael Chilufya Sata v. The Post Newspapers & Printpak Zambia Limited (1994) 1992/

H.P./1395 .
6. Halsbury’Laws of England Vol. 24 page 54.
7. Clark v. Molyneux, 1997 3 Q.B.D., 237 pages 24, 82, 48.
8. Egger Vis & Others 1965 I.Q.B.C. P. 248.
9. Knuppfer Vs. London Express Limited (1994) A.C. 166.

For the Appellants: A. Wright, Malambo & Silwamba
For the Respondents: S. Sikota, Central Chambers Professor. P. Mvunga
________________________________
Judgement 
CHIBESAKUNDA, J.S.: delivered the Judgement in Court

In this appeal, although the appeal lies against both the findings of the lower court on the 
claim of damages for libel  and punitive  damages,  the main issue before us is  that  of the 

   



quantum of damages. Mutale, J. at the High Court level awarded to the respondent a sum of 
K90,000,000.00  –  (K45,000,000.00  general  damages  and  K45,000,000.00  for 
exemplary/punitive damages).

The articles complained of, which gave rise to the claim and award of damages are as follows:-

“Zambia Daily Mail, Monday, November 25th, 1996”
WE PAID NEWSMEN FOR A FAVOUR – Z.I.M.T.

A senior member of a non-government organisation (N.G.O.) has alleged that some 
journalists  had  received  money  from his  organisation  to  facilitate  biased  coverage 
during the election period.

And information and Broadcasting Permanent Secretary Laura Harrison said that the 
matter was a police case, saying those named would be asked to exculpate themselves 
before any action is taken.

Zambia Independent Monitoring Team (Z.I.M.T.), vice-president Isaac Zimba alleged at 
press  briefing  yesterday  that  some  journalists,  whom  he  named,  had  been  given 
substantial sums of money to give  his organisation prominence in their coverage.

Mr. Zimba alleged that one journalist had been given a substantial amount of money 
but has to date failed to account for the funds.

Ms. Harrison in response to the allegations said as far as she was concerned the matter 
was  already a  police  case  and  those  mentioned  would  be  given an opportunity  to 
exculpate themselves before action is taken.

“As government we have a set procedure in which we operate and first we shall have to 
put the people mentioned on defence to exculpate themselves before we proceed with 
any action.  These are serious allegations and we shall take appropriate action.” She 
said.  Ms. Harrison said that such behaviour was unacceptable as it compromised the 
profession.”

“Zambia Daily Mail, Tuesday, November 26th, 1996”
6 NEWSMEN BANNED
Scribes were paid to discredit polls?

Six  public  media  journalists  reported  to  have  conspired  with  Zambia  Independent 
Monitoring Team President Alfred Zulu to discredit  the just ended national  elections 
have been suspended indefinitely.

Zambia National Broadcasting Corporation Board Chairperson who is also Permanent Secretary 
for Information and Broadcasting Services Laurah Harrison, at a press briefing in her office 
announced the immediate suspension of Zambia Information Services Acting Deputy Editor, 
Nalishebo Mundia, Z.N.B.C. Commercial Manager, Abias Moyo, Z.N.B.C. Sub-Editor, Gershom 
Musonda, Manager radio 2, Charles Banda, and Kitwe-based Z.N.B.C. news Editor, Dominic 
Chimanyika.

Ms. Harrison said Z.N.B.C. producer Chibamba Kanyama is already on suspension for allegedly 
having  received money from the Committee  for  a  Clean Campaign.   The journalists  from 
Z.N.B.C. and Z.I.S. were allegedly serving as paid board member of Z.I.M.T. and were tasked 
to project a positive image of the organisation and promote the ideals of the opposition.

Z.I.M.T. Vice-President Isaac Zimba at the weekend named the suspended journalists, some 
donors, diplomats and former President Kenneth Kaunda as being involved in the conspiracy to 
declare the November 18 polls not free and fair.

Mr. Zimba alleged that the public media had been ‘infiltrated’ by hand-picked journalists who 
were on the payroll of Z.I.M.T. to influence public opinion on government and the election.



Mr. Zimba also alleged that the journalists were board members who were paid K200,000 per 
month by the organisation in addition to their Z.N.B.C. salaries.”

“BETRAYAL OF A NATION PRESS STATEMENT

BY ISAAC ZIMBA VICE PRESIDENT

These journalists were appointed by Mr. Zulu contrary to the requirements of the law which 
demands that the board can only be changed by a General Meeting of an organisation.  The 
journalists  were  recruited  to  Z.I.M.T.  to  project  a  positive  image  of  the  organisation  and 
promote the ideals of the opposition.

These  journalists  include  Z.N.B.C.  Commercial  Manager  Mr  Abias  Moyo,  Sub  Editor,  Mr 
Gershom Musonda – Manager Radio 2, Charles Banda in Kitwe Mr Dominic Chimanyika.

Zambia Information Services had been infiltrated through Mundia Nalishebo who has always 
been at hand to render assistance to Z.I.M.T.  These Board members are paid K200,000 per 
month.

What is most disturbing is that Electronic Media has been used against a wider interest of the 
nation to promote C.C.C., F.O.P.D.E.P. and Z.I.M.T.  For example C.C.C. gave Mr Chibamba 
Kanyama  the  sum  of  K21  Million  Kwacha  through  his  private  personal  company  called 
Kabamba Chinyama Agencies to run the Race to Manda Programme.  To date Mr Kanyama has 
failed to account for the money.”

The brief facts of the case, which were not disputed, are that:

a. Zambia held the Presidential, Parliamentary and General Elections in November 1996;

b. A  non-governmental  organisation  (N.G.O.),  Zambia  independent  Monitoring  Team 
(Z.I.M.T.), had established before declaring the election as not free and fair; and

c. They were rigged.

The respondent at the time was acting Director of the Zambia Information Services (Z.I.S.); 
the first appellant was an employee of the second appellant.  The first appellant wrote the 

articles  complained of.  The first publication was on 25
th

 November 1996.  This was a press 
statement by the permanent secretary then, Ms. Laura Harrison, of Ministry of Information and 
Broadcasting Services who was the Chairperson of Zambia National Broadcasting Corporation 

(Z.N.B.C.).  On 26
th

 November 1996 there was another publication – a paid up advertisement 
of  the  press  statement  by  Isaac Zimba ,  Vice-President  of  Z.I.M.T.,  called  “Betrayal  of  a 
Nation”.    In  this  paid  up  advertisement,  the  respondent  was  named  as  one  of  the  six 
journalists, who had conspired with donor communities, diplomats and former President  Dr. K. 
Kaunda to fabricate stories on the 1996 Presidential and Parliamentary Elections.  This article 
alleged that  the six  journalists  had been put on Z.I.M.T.  pay roll  to be paid  a stipend of 
K200,000.00 per month in  order to be publishing false  stories to  build  a  good  image of 
Z.I.M.T. in certain quarters.  There was common ground that these publications led to the six 
journalists including the respondent to being suspended from their jobs in Z.N.B.C.  The court 
below accepted all these facts and held that the two articles were about there respondent. The 
court held that although the first article did not mention the name, the respondent had been 
suspended and that there was evidence that  his friends, as a result  of these publications, 
which  were  defamatory  of  the  respondent,  shunned  him.   The  court  also  found  that  the 
behaviour and conduct of the appellants was a gross affront to the rights of the respondent, in 
that they did not check the stories before publication, nor did they even attempt to talk to the 
respondent.   They  adopted  a  cavalier  and  reckless  attitude  towards  the  truthfulness  or 
otherwise of the statements they published.

Before us the appellants relying on their heads of argument, submitted  that they were going 
to only argue two grounds, that is grounds 3 and 4 and the quantum of damages.  On grounds 
3 and 4 they argued that the learned trial Judge misdirected himself at law when he decided 
that the appellants had neither public interest, nor duty to publish the words and/or articles 
complained of by the respondent.   They argued that  the learned Judge below misdirected 
himself on law when he held that the defence of qualified privilege was not available to the 



appellants. Citing Halsbury’s Law of England (6), they argued that, on grounds of public policy 
or the general welfare of society the law affords protection on certain occasions to persons 
who act in good faith and without malice and indirectly or improperly make a statement about 
the  other  which  in  fact  are  untrue and defamatory.   Such occasions  are  called  “Qualified 
Privilege”.  They argued that the appellants were entitled to the defence of qualified privilege 
since the respondent did not prove that publication of the words complained of was done with 
malice.  They made reference to Halsbury’s Laws of England to the definition of malice, Smith 
v Steadfield  (3) and argued that  since the publication  of  the article,  “the Betrayal  of  the 
Nation,” was procured by Z.I.M.T. and the other article was a coverage of a press conference, 
neither Isaac Zimba nor Ms. Laura Harrison were actuated by malice, the appellants qualified 
for  the  defence  of  qualified  privilege.   Furthermore,  they  submitted  that  the  trial  court 
misdirected itself in placing emphasis on the fact that the appellant made no inquiry on the 
truthfulness or otherwise of the statements they published.  According to them as was held in 
Clark v Molyneux, 1997 (7), the test is not whether or not the person who published made an 
inquiry in the truthfulness or otherwise of the statement but whether the person who published 
believed the statement to be true.  They went on to refer to Section 9(1) of the Defamation 
Act, Cap. 68 which affords a publisher the statutory defence of qualified privilege except where 
the plaintiff can prove malice.  They referred to section 9 (2), which provides that:

“the defence is not available” if it is proven that, the Defendant has been requested by 
the Plaintiff to publish in the newspaper in which the original publication was made a 
reasonable letter or statement by way of explanation or contradiction and has refused 
or neglected to do so.,lkoi98.”

On the question of quantum damages they argued that the damages which were awarded to 
the respondent were unduly excessive. They made references to a number of  this Court’s 
decisions which have established the principle that exemplary damages/special damages must 
at all times be specifically pleaded, together with the set of facts thereof, in particular the case 
of  The Attorney-General v. Martha Mwiinde S.C.J. Judgement No. 4 of 1987 (1986).  They 
argued that in this case the pleading did not include any references to special damages and 
that the respondent did not even establish by way of evidence the loss to make it possible for 
the court  to determine the amount.  They argued citing the case of  Kapwepwe v. Zambia 
Publishing Company Limited  (4) that even if the appellants may have acted in contumelious 
behaviour  with  regard to  the  complainant’s  rights  the court  must  not  automatically  grant 
punitive or special damages.  The court should consider first the total sum as an award for 
compensation and that this sum should take into account the aggravating conduct by the other 
side.   They made reference to the case of  Michael Chilufya Sata v. The Post Newspapers 
Limited  (5) in which the court in its’ assessing damages inter alia considered the fact that the 
court should not send chilling messages which would freely retract from the whole notion of 
freedom of the press.

The respondent in response relied on heads of argument filed and argued that the court did 
not misdirect itself in reaching the verdict which it did and in awarding the damages. They 
argued that it is a well established principle of law that the defence of qualified privilege is 
available in certain circumstances and that this defence falls into two categories:

1. Where the statement in question is
a. made by a persons who has
(i) a duty to make this statement or
(ii) an interest in making it and
b. the recipient/s of the statement has a duty or interest in receiving it.

2. Fair  and accurate reports of certain proceedings or documents and statements.

They argued that in this case, the defence even if it was available was lost on account that the 
appellants did not exercise reasonable caution in getting the truth.

They also argued that press conferences are not public meetings and as such, no qualified 
privilege would attach to them vide Mc. Carten Turking Breen v. The Telegraph plc. (1).  They 
furthermore added that since this was a paid up advertisement that itself removed any claim 
of malice or good faith as the main ingredient  in the defence of qualified privilege.  They 
argued that the appellants treated  the whole episode in a cavalier fashion and recklessly with 
no regard to the impact of these publications.  They refuted the suggestion that the appellants 
were merely agents of Zambia Daily Mail and Laura Harrison because no such relationship 
existed.  Dealing with the quantum of damages, according to them the cases of The Attorney-



General v. S. M. Kapwepwe  (4), Phillip Mhango v. Dorothy Ngulube and Others and The Times 
of Zambia v. Leemans Nyirenda and Veronica Mvunga (2), would support the submission that 
the amount of K45,000,000.00 as general damages was sound taking into account on all the 
facts that aggravated the injury the respondents suffered.

We have taken time to seriously ponder over this case.  We are satisfied that the learned trial 
Judge  was  on  firm ground  when  he  held  that  the  articles  complained  of  referred  to  the 
respondent.  There  is  no  doubt  in  our  minds  that  the  three  publications  referred  to  the 
respondent and that he could be identified as such.  Indeed the respondent’s name appears in 
two out of the three articles complained of and we are satisfied that even where his name was 
not mentioned, since the complained articles were read within the period of such publication 

(two days or so) one could rightly in our view conclude that even the article published on 25th 

November, 1996 referred to respondent.  This is the only reasonable innuendo to draw from 
that publication.  We are satisfied that the law in  Knuppfer v. London Express Limited (9) 
(1994) A.C. 166 does not apply, as this defamation was not directed at a class.  We have 
addressed our minds to the common law and defense of innocent dissemination. This defence 
requires the person disseminating the information to establish that he did not know and had 
no reason to believe that the publication in question contained defamatory materials. In other 
words, he takes precaution. In the book Defamation and Law “Procedures and Practice” by 
David Prince and published by Sweet Maxwell 1997 page 108, the learned authors further 
state that a person who publishes for commercial purposes cannot claim under this defence. If 
he  adopts  a  reckless  disregard  attitude  towards  the  truthfulness  or  otherwise  of  such 
publication,  the burden shifts  to the publisher  to establish the precautions  he took before 
publication. In this case the appellants own witnesses at page 133 of the record of appeal 
testified that they did not try to check on the truthfulness or otherwise of the stories before 
publication.

So this defense is not available to the appellants.

We also agree with Mr Sikota that the appellants even added their own words, “Betrayal of the 
Nation”, and even the words, “We paid newsmen for a favour – Z.I.M.T.”  We therefore uphold 
the learned trial Judge’s findings on this point.  The appellants have sought to persuade us to 
hold contrary views of the learned trial Judge that they are covered by the defence of qualified 
privilege.  In general, damages lie for malicious publication of statements, which are false in 
fact and injure the character of another person.  Malice in general is inferred from publications 
of  false words unless such publications are made falsely by a person in discharging some 
public  or private duty, whether legal or moral.   In such cases the occasion prevents such 
inference of malice.  There are three elements for the defence of qualified privilege to be 
available:

a. The occasion must be fit for qualified privilege;
b. The matter must have reference to the occasion; and
c. It must be published passing it from right and honest  motives.

We are satisfied that the learned trial Judge was correct in holding that the two occasions may 
have been fit for such announcements.  Also the news used had reference to the occasion – 
the occasion being that Z.I.M.T. had declared the 1996 Presidential and General Parliamentary 
Elections as not free and fair.  Z.I.M.T. had declared that the elections had been rigged.

So the publication made reference to the occasion.  But on the last  ingredient  we are not 
satisfied that the publication was based on right and honest motives because the publishers 
adopted a cavalier attitude as to truth or otherwise of the words, thus establishing that this 
publication was covered with malice. This was confirmed, in our view, by the usage of added 
strong words. The appellants had quite spiritedly canvassed the rule in Egger v. Viscount (8) 
submitting that although under the settled law of respondent superior an innocent principle is 
liable for the fraud or malice of his agent within the scope of that agent’s authority, there is no 
principle equivalent to the respondent’s inferior.  Their point is that malice of the principal 
(Isaac Zimba and Laura Harrison) should not be attributed to the appellants as agents. We 
accept this argument. But in this case we are of the view that the conduct of the appellants 
was such that one could infer their own malice because we accept that they published these 
articles recklessly, without bothering to check the facts, without even talking to the respondent 
and also added some of their own words to the ones used by Isaac Zimba or Laura Harrison. 
Because of these reasons stated, we are unable to disturb the findings of the learned trial 
Judge.



As regards the quantum of damages we hold the considered view that both the Zambian and 
English authorities underscore the importance of balancing the protection of fundamental right 
to  freedom of  speech,  freedom by  the  press  on  one  hand  and  protection  of  individual’s 
reputation on the other.  In a case where a claimant is a public official who has been attacked 
in his character, the right to privacy may even by equivocal.  We therefore take note of this 
cardinal  ingredient  in  the  development  of  democracy  and  human  rights  culture.   The 
Honourable Mr. Chief Justice in the case of Michael Chilufya v. Post Newspapers Limited and 
Printpak Zambian Limited  (5), had this to say on this same point:

“……….. it is my considered opinion that the constitutional protection of reputation and 
free speech or press can be balanced in Zambia where the plaintiff is a Public Official 
who has been attacked in that character, by a more generous application of the existing 
defences.  The chilling effect of litigation would thereby be considerably cased by the 
Courts constantly seeking to promote free speech and press by keeping a careful eye 
on the size of awards which perhaps are the true chilling factor especially if they involve 
any exemplary or punitive element.”

It  is  very  obvious  in  this  case  that  there  are  aggravating  circumstances.   The appellants 
showed contumelious disregard of the respondent’s rights.  Their conduct was reckless.  They 
showed malice by failure to cross check the truthfulness and otherwise of the statements they 
published because there was ample opportunity for such cross checking before publication.

The appellants unsuccessfully tried to rely on the defence of qualified privilege.  They have 
never apologised up to date.  In addition, the statements published by the appellants allege 
criminal  activities  by  the  respondent,  more  or  less  bordering  on  treason.   These  are  all 
aggravating factors.  In our view, because of these aggravating factors, we are satisfied that 
although the respondent pleaded for exemplary damages without stating the particular facts, 
he  is  entitled  to  exemplary  damages.   However,  taking  into  account  the  economic 
circumstances prevailing in this country and also the cardinal consideration, namely our courts 
should not send chilling messages to the newspapers, and the cardinal principle of freedom of 
the press, we have to disturb the quantum of damages awarded by the learned trial Judge. 
We order that  the appellants  pay to the respondent a sum of K15,000,000.00 as general 
damages and K15,000,000.00 as exemplary damages.  We also order that the costs here and 
in the court below are to be borne by the appellants, to be taxed in default of agreement.
_____________________________________


